Pentru ca maine, 30 noiembrie e sarbatoarea sfantului Andrei m-am gandit sa pun un articol din roastrolog.com, despre traditiile romanesti din aceasta zi.
Suntem romani, traditiile romanesti sunt adanc in subconstientul nostru, si chiar daca numai pentru acest lucru, ar trebui sa le stim.
Va multumesc, si cu ocazia sarbatorii de maine, doresc tuturor celor care isi sarbatoresc ziua de nume, LA MULTI ANI cu zile minunate, incarcate de belsug in toate sectoarele vietii.
Va multumesc, si cu ocazia sarbatorii de maine, doresc tuturor celor care isi sarbatoresc ziua de nume, LA MULTI ANI cu zile minunate, incarcate de belsug in toate sectoarele vietii.
Alexandra Hinda
TRADITII ROMANESTI DE SF.ANDREI
Ramanand fidela promisiunii de-a
va (re)aminti traditiile noastre stramosesti, astazi o sa va povestesc despre
obiceiurile si superstitiile legate de ziua Sfantului Andrei.
Mai intai de toate, as vrea,
insa, sa-ti spun ca sarbatoarea Sf. Andrei este numita in traditie si “cap de
iarna, adica ziua cand incepe iarna. Si, chiar daca ninge sau nu, de Sf.
Andrei, in jur de 700.000 de romani care poarta numele Andreea, Andreia, Andra,
Andruta, Andrusa, Andrei, Andras, Endre, Andru, Andries, Andreeas si Andreas,
isi sarbatoresc ziua numelui. Daca nu stiai, numele "Andrei" deriva
din grecescul "Andreas", care inseamna "viteaz",
"barbatesc", ambele atribuite fiind unele de putere si maretie.
Sf. Apostol Andrei nu este numai
,,apostolul romanilor” si increstinatorul geto-dacilor, asa cum probabil deja
stii. Scotia, Grecia, Rusia, Polonia, Ucraina si Insulele Barbados, toate beneficiaza
de protectia Sf.Andrei. Tot Sf. Andrei guverneaza si patroneaza Patriarhatul
Ecumenic din Constantinopol. In Scotia, sarbatoarea Sfantului Andrei este
denumita ,,Saint Andra`s Day” si este celebrata cu mare fast in zilele de 29-30
noiembrie.
Documente datand din sec. al
XIX-lea, stau marturie ca Sf.Andrei era considerat “stapanul lupilor”, mai mare
peste fiarele salbatice, iar din acest motiv, romanii tineau cu respect aceasta
zi pentru a-si apara vitele de lupi si alte fiare salbatice.
Noaptea Sfantului Andrei este
marcata profund de mister, sacru si nenumarate obiceiuri. Traditia populara
vorbeste despre coborarea spiritelor mortilor precum si luptele nocturne ale
strigoilor și strigoaicelor care fura mana lapteluIisI a campului, danseaza, dar
si ataca gospodariile si oamenii. Asa cum veti descoperi pe parcursul acestui
articol, sarea, macul, canepa si usturoiul sunt cele maI eficiente remedii
pentru protectia impotriva spiritelor care nu-si pot gasi linistea. Dar, inainte
de a vorbi despre toate aceste traditii milenare ...
CINE A FOST SFANTUL APOSTOL
ANDREI?
Numit si Prōtoklētos (gr.
Πρωτόκλητος) sau ,,Primul Chemat”, Sfantul Apostol Andrei este fratele mai mic
al Sfantului Petru. Nascut in Bethsaida, Israel, impreuna cu tatal si fratele
sau Petru au dus mai departe traditia familiei, pescuitul. Cel care l-a initiat
in tainele ,,noii religii” a fost profetul Ioan Botezatorul, iar in momentul in
care Sfantul Ioan il identifica pe Isus ca fiind ,, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce
ridica pacatul lumii" (Ioan 1, 29) Sfantul Andrei decide sa isi dedice
viata unui scop religios. Sfantul Evanghelist Matei, descrie momentul in care
atat Sfantul Petru cat si Sfantul Andrei au fost chemati la apostolie:
"Pe cand Iisus umbla pe
langa Marea Galileii, a vazut doi frati, pe Simon ce se numeste Petru si pe
Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari. Si le-a
zis: "Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni. Iar ei, indata
lasand mrejele, au mers dupa El" (Matei 4, 18-20).
Conform lui Eusebiu din Cezareea,
"Sfintii Apostoli ai
Mantuitorului, precum si ucenicii lor, s-au imprastiat in toata lumea locuita
pe atunci. Dupa traditie, lui Toma i-au cazut sortii sa mearga in Partia, lui
Andrei in Scitia, lui Ioan in Asia".
Traditia Bisericii ne spune ca,
dupa Inaltarea Domnului la cer si dupa Cincizecime, Apostolii au tras la sorti
si au mers in toata lumea, pentru propovaduire. Atunci, Sf.Andrei, cel dintai
chemat dintre apostoli, i-a cazut sortul sa mearga in Bitinia, Bizantia, Tracia
si Macedonia, cu tinuturile din jurul Marii Negre, pana la Dunare si Scitia,
adica Dobrogea noastra, si pana in Crimeia. Insa, a umblat in aceste locuri nu
in graba, ci, in fiecare, zabovind si rabdand multe Impotriviri si nevoi, pe
toate biruindu-le cu ajutorul lui Hristos.
Sf. Andrei reprezentant in
iconografia bizantina purtandu-si crucea de martir.
Sf. Andrei reprezentant in
iconografia bizantina purtandu-si crucea de martir.
Sf. Andrei i se mai zice si
Andrei Pescarul pentru ca "dupa cuvantul lui, niste oameni care se
necajeau cu pescuitul au tras cu voloacele si au prins peste mult.' (Th.
D.Sperantia). Se povesteste ca incepand de atunci, de ziua lui se obisnuieste
sa se manance peste.
Nu se cunoaste anul martiriului
sau, unii istorici îl fixeaza în timpul persecutiei imparatului Nero, prin anii
64-67, altii mult mai tarziu, pe la sfarsitul veacului „apostolic”, in cursul
persecutiei imparatului Diocletian.
Traditia care spune ar fi murit
pe cruce in forma de X a aparut abia in secolul al XIV, neexistand date
concrete despre acest lucru, iar faptul ca nu se cunoaste data exacta a
martirizarii sale, ridica unele semne de intrebare asupra legendei ,,Crucii
Sfantului Andrei”.
Oricum, legendele si miturile au
la baza un sambure de adevar, asa incat traditia orala a preluat aceasta
informatie, perpetuand-o.
CREDINTELE DACICE SI SF.ANDREI
Folcloristul Tudor Pamfile, in
lucrarea sa intitulata Mitologia poporului roman aminteste ca Anul Nou Dacic
avea loc in perioada 14 Noiembrie - 7 Decembrie, moment sacru, cand roata lumii
se reintoarce la punctul initial. In acest interval de timp erau organizate de
catre preotii daci ceremonii speciale care aveau ca element central venerarea
Lupului, animalul totemic al traco-getilor.
Pestera Sf.Andrei (Constanta),
locul unde traditia spune ca Apostolul si-a petrecut timpul in rugaciune.
Pestera Sf.Andrei (Constanta),
locul unde traditia spune ca Apostolul si-a petrecut timpul in rugaciune.
Perioada Anului Nou Dac coincidea
cu ceremoniile religioase romane, care il celebrau pe Saturn, stapanul
timpului. Deoarece Sfantul Andrei a predicat in spatiul danubiano-pontic si
si-a petrecut, conform traditiilor orale, aproape patru ani intr-o pestera
localizata astazi in judetul Constanta, asocierea cu imaginea Lupului si
conexiunea cu zeul timpului, Saturn, s-a produs firesc si s-a implementat in
mentalul colectiv.
Astfel, noaptea de 29 spre 30
Noiembrie devine noaptea in care cerurile se deschid, lupii vorbesc, se fac ritualuri
de protectie, fetele sau femeile singure isi viseaza ursitul, iar magia
domneste peste tot. Timpul se dilata, orele nu mai au nicio valoare si
viziunile sau trairile spirituale care cronologic dureaza cateva minute sunt
percepute ca durand ani in sir.
Se spune ca in aceasta noapte cel
care reinstaureaza echilibrul intre cele doua lumi este Sfantul Andrei, iar
pentru a-l chema este bine sa se faca semnul crucii cu un usturoi taiat
deasupra usii de la intrare si a ferestrelor casei.
RUCODELIA-grau
Sarbatoarea Sf.Andrei,
increstinatorul romanilor, este insotita de o traditie ce se pastreaza de
secole si care este asociata termenului de rucodelie. Cuvantul “rucodelia”
inseamnă in limba slavona “lucrul mainilor”. Acest termen este folosit în
Pateric, Filocalie si scrieri ale Sfintilor Parinti, cu sensul de lucru al
mainilor pentru parintii nevoitori ai pustiei.
Rucodelia avea doua semnificatii:
in primul rand, aceea de ocupatie, insotita de rugaciunea lui Iisus, “Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ma pe mine pacatosul “; a doua
explicatie este aceea de mijloc de a se sprijini material pe sine, din vanzarea
acestui lucru. Traditia de a pune grau la incoltit pentru a rasari pana la
Nasterea Domnului, cand putem decora casa cu el, îl putem darui sau il putem
folosi în salate deoarece este bun hranitor. Daca vrei sa respecti traditia,
atunci poti sa iei o farfuriuta mai adanca, un bol nu foarte inalt sau un alt
recipient din sticla sau lut, in care pui un strat de pamant sau vata. Peste acesta
presari grau din destul, bob langa bob. Il uzi o data pe zi. Graul va incolti
si creste aproximativ 1 cm pe zi.
NOAPTEA SF. ANDREI, STRIGOII SI
USTUROIUL-usturoi
In această noapte spiritele
morților ies din morminte și se iau la bătaie la hotare, răspantii de drumuri
și prin alte locuri necurate, folosindu-se de limbile de meliță și coasele
furate din gospodăriile oamenilor. Duelurile lor durează pană la cantatul
cocoșilor, cand spațiul se purifică și strigoii se intorc la locul lor.
Tot documentele despre pe care le
mentionam anterior spun ca Sf.Andrei este mai mare peste strigoii, aceste
“duhuri rele” care isi fac aparitia in lumea oamenilor pentru a le face rau. Pe
de alta parte, alte traditii populare romanesti spun ca strigoii isi fac
aparitia in lumea noastra doar in anumite zile—Sf. Gheorghe, Inaltarea
Domnului, Sf. Andrei si Anul Nou, se aduna si sarbatoresc asa cum o fac si
oamenii.
Leacul strigoilor este de multe
ori usturoiul, considerat ca datator de protectie si binefacator. In poezia Strigoiul,
George Cosbuc, aminteste de credinta populara ca usturoiul fereste de strigoi:
“Crestinii, cati nu dorm, cu
spaima cheama/ Pe Maica lui Hristos si-aprind grabit/ Tamaie si-usturoi pe-un
vas de-arama: Ea singura-n cascioara, biata mama,/ Sta chip inmarmurit.”
Batranii satului spun ca de ziua
Sf. Andrei, ca sa te protejezi de strigoi, e bine sa mananci usturoi (Botosani)
si chiar sa-ti ungi trupul cu aceasta. Tot usturoiul era folosit pentru
protectia casei, iar in anumite zone, acestuia i se adauga si leustean. Asadar,
traditia spune ca e bine sa ungi cu usturoi tatanile usilor, sa faci cruci si
sa ungi cu usturoi ferestrele, hornul casei, portile, sura etc . Mirosul
usturoiului tine departe strigoii. Ca sa protejezi animalele de strigoi, batranii
ung cu usturoi coarnele animalelor si ugerele vacilor (ca sa dea lapte, sa fie
ferite de mana).
Un alt obicei spune ca spiritele
rele nu vor avea acces in casa, daca gospodinele vor intoarce in seara de
Sf.Andrei toate canile si vasele cu gura in jos.
VRAJI, FARMECE SI URSITUL ...
Tot traditia a pastrat ziua
Sf.Andrei ca fiind una favorabila pentru diverse acte magice prin care se
urmareste realizarea unor dorinte, in special cele legate de ursita. Tudor
Pamfile scria la inceputul sec. al XX-lea ca
“fetele si vaduvele isi fac
<pe ursita>, vrajind de petire, de dragoste, cautandu-si de noroc, sau
facand farmece de rautate, care trebuie sa se lipeasca de dusmani si de casele
lor”.
Sunt multe obiceiuri, iar unele
se pastreaza si azi, prin care fetele si isi pot “vedea” ursitul in noaptea de
Sf.Andrei, dar am selectat doar cateva dintre acestea:
Turta lui Andrei — In Covurlui,
fetele coceau pe vatra “turta lui Andrei” sau “colacul lui Andrei”, pe care
apoi o mancau, asteptand peste noapte sa vina in vis un voinic sa-i dea apa, ca
sa-si poteleasca setea; acela era ursitul; daca viitorul sot refuza sa apara in
vis aducandu-i apa de baut, atunci fata respectiva va trebui sa mai astepte;
Ursitul din fantana — fata care
vrea sa-si vada ursitul aprinde in noaptea de Sf. Andrei o lumanare de la
pasti, o coboara aprinsa in fantana ca sa lumineze apa si rostea “Sfinte
Andrei,/ Scoate-i chipul in fata apei,/
Ca in vis sa-l visez,/ Ca aievea sa-l vaz!”; cand a terminat de rostit
rugaciunea, se zice ca apa se tulbura si fata vede chipul ursitului;
Turta sarata — in Maramures, fata
pregateste o turta sarata (sau o placinta sarata), mamanca o bucata din ea, iar
ce ramane o punea nopatea sub cap, crezand ca va visa un flacau, adica ursitul;
Firele de grau — in Cernauti,
fata care vrea sa-si viseze ursitul pune
sub cap 41 de fire de grau si rosteste: “Voi, 41 de fire de grau!/ Eu voi dormi
si voi hodini,/ Dar eu ma rog lui Dumneze/ Sa-mi trimeata ingerul meu,/ Sa-mi
arate pe ursitorul meu,/ Cel ce mi-i dat de la Dumnezeu”; noapte fata is
viseaza ursitul;
Fetele desculte — in Basarabia,
fetele umbla desculte si cea care se inteapa se crede ca se marita in curand;
cea care calca pe o surcea uscata, se crede ca sa va marita cu un barbat batran
Busuiocul — fetele care vor sa se
marite ascund sub perna un fir de busuioc, pentru a-si visa iubitul.
CATE BORDEIE, ATATEA OBICEIE ...
Legatul obiectelor ascutite si
pieptenului. Foto: Transilvania TV
Legatul obiectelor ascutite si
pieptenului. Foto: Transilvania TV
Artur Gorovei si Gh.F.Ciausanu
mentioneaza despre ca in ziua de Sf.Andrei:
animalele vorbesc, iar oamenii
care incearca sa le asculte vor muri;
oamenii din popor nu se imprumuta
cu nimic unul pe altul si nu se scoate nimic din casa, ca sa nu se fure nimic
de la camp.
De asemenea, batranii din satele
romanesti vorbesc si de alte obiceiuri care, in unele zone, inca se patreaza.
Iata cateva dintre acestea:
Pazitul Usturoiului — in noaptea
Sf. Andrei are loc petrecerea fetelor si flacailor din sat, numita Pazitul
Usturoiului; fetele aduc cu ele trei capatani de usturoi, care sunt puse intr-o
covata si pazite de o batrana la lumina unei lumanari; dupa petrecere,
usturoiul e impartit sI asezat la o icoana; acest usturoi este folosit pe parcursul
anului ca leac pentru vindecarea bolilor;
Obiectele taioase — pentru ca
gospodăria şi animalele in faţa fiarelor de pădure, tradiţia spune că toate
obiectele tăioase trebuie legate cu sfoară şi puse bine, să nu poată fi găsite
in ziua sărbătorii;
Pieptenele — in Maramures,
pieptenele este un obiect interzis de Sf. Andrei, aşa că toate coafurile vor fi
făcute in ajun; dIntII pIepteneluI sunt echIvalentul sImbolIstIc al ghearelor
salbatIcIunIlor sI de aceea trebuIe pus sub sfoara, bIne legat langa celelalte
obIecte casnIce taIoase;
Munca in gospodarie — toate
muncile bucatariei incepind de la taiatul painii si pana la gatitul
mancarurilor trebuie terminate inainte de miezul noptii; in aceasta zi nu se
lucreaza, pentru ca oamenii sa fie feriti de boli si pentru ca lupii sa nu
atace gospodariile; femeile nu matura, ca sa nu le manance lupii vitele; nu se coase ca sa nu strice gandacii recolta
viitoare;
Protectia animalelor — femeile
merg la biserica cu doua lumanari si un colac; una dintre lumanari e adusa
acasa si cu ea aprinsa se face un ocol al curții si oborului vitelor, spre a fi
ferite de animalele salbatice si de boli; alt obicei spuna ca pentru ca vitele
sa fie protejate de actiunile rauvoitoare, se face un drob de sare care se
descanta si apoi se ingropa sub pragul usii staulului; acest drob de sare se
scote de ziua Sf. Gheorghe si se amesteca in porumbul sau in taratele care se
dau de mancare la vite, spre a fi ferite de farmece si vrajitorii; tot Artur
Gorovei si Gh.F. Ciausanu mentioneaza ca oamenii nu lucreaza “ca dihaniile sa
nu manance vitele si ca vitele sa fie ferite de toate relelele”;
Covasa — este o bautura
fermentata rituala preparata din malai si faina sau din malai de porumb sau
mei, care se consuma la Santandrei sau la Ovidenie (21 noiembrie), mai ales în
zona de est a tarii; gustul bauturii este dulce-acrisor, asemanator cu cel de
braga; Covasa se imparte vecinilor in oale, pentru ca vacile sa fie laptoase,
iar laptele sa fie smantanos; in Moldova se considera ca fiecare om este dator
sa manance covasa de Sfantul Andrei, ca sa fie ferit de strigoi;
Recolta bogata de grau — femeile
fierb porumb sau grau pe care le amesteca cu nuci si zahar sau cu miere si le
consuma după ce au impartit si la vecini; graul se fierbe si se imparte ca sa
fie graul plin de bob; in acelasi scop se arunca boabe de grau pe cos;
Sanatate — se tine sarnatoarea
pentru ca oamenii sa nu capete ameteli sau ciuma si ca sa fie feriti de inec
sau de arsuri cu apa clocotita, mai ales la copii; se serbeaza cu post negru
pentru implinirea unei dorinte cum ar fi casatoria sau insanatosirea;
Vanatul — cei care vaneaza isi
descanta pustile ca sa traga salbaticiunile la ele;
An Nou bun — in această zi nu se
lucreaza pentru ca e inceputul iernii si oamenii vor sa le mearga bine tot
anul; copiii pun crengi de copaci roditori in apa ca sa infloreasca si sa
sorcoveasca cu ele de Anul Nou.
sursa: roastrolog.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu