Buna ziua, intr o zi mare de sarbatoare. Pe langa urarile de LA MULTI ANI celor care poarta numele de CONSTANTIN si ELENA, va rog sa cititi cateva randuri despre Sfintii Imparati Constantin si Elena pe care ii praznuim astazi.
Va doresc o dumunica frumoasa si zile senine,
Alexandra Hinda
Sfintii Constantin si Elena, intre sfinti si
oameni de Stat
Cat de actual mai este astazi
modelul de conducatori propus de Sf. Imparati Constantin si mama sa, Elena?
Care ar fi idealul omului de stat astazi? Exista vreo compatibilitate intre
calitatea de om de stat si cea de sfant? 21 mai este ziua in care Ortodoxia si
Catolicismul cinstesc pe Sfintii Imparati Constantin si Elena. Sunt singurii
oameni de stat carora Biserica le-a acordat recunoasterea cea mai inalta intre
sfintii venerati, socotindu-i a fi intocmai cu Apostolii. Adica activitatea lor
a fost atat de importanta pentru misiunea Bisericii in lume, incat a fost
echivalata cu cea a Apostolilor.
Elementul central al acesteia il
constituie intelegerea rolului social fundamental pe care crestinismul il poate
avea intr-un Stat. Prin urmare, in anul 313, semneaza impreuna cu Licinius,
Decretul Imperial de la Milano (Mediolanum) prin care acorda crestinilor
toleranta religioasa din partea autoritatilor. In acest fel, crestinismul nu
mai era socotit ilegal, ceea ce generase pana la acea data valuri de sange
martiric. Dar activitatea lui Constantin nu se va opri aici, ci, dornic de
dezvoltare a unui Stat puternic si armonios, va sprijini activ crestinismul,
prin implicarea in ridicarea a noi lacasuri de cult si institutii sociale, prin
returnarea proprietatilor confiscate crestinilor, prin finantare publica a
Bisericii, prin facilitati acordate clerului, el insusi declarand ca se
considera slujitor al lui Dumnezeu. Dupa 324, cand devine Imparat al intregului
Imperiu Roman, Constantin a dorit un Stat reformat, care sa fie eliberat de
coruptia si jocurile politice din vechea Roma.
Asa apare Constantinopolul (noua
Roma) si ceea ce, mai tarziu, va deveni Imperiu Bizantin. Se implica si in
organizarea Primului Sinod Ecumenic, pentru a restabili pacea spirituala
intr-un Imperiu macinat de discutii teologice intre cei ce sustineau
dumnezeirea lui Hristos si cei ce nu o sustineau (arieni). De aici si parerea
gresita a unora ca Imparatul este cel ce a impus crestinismul. Nu avea cum sa
impuna ceea ce deja exista, dar a avut inteligenta de a se folosi de crestinism
si impactul sau social pentru a instaura un imperiu infloritor si o civilizatie
care va da lumii multe valori. In tot acest timp, a fost sprijinit de mama sa,
Imparateasa Elena, ea insasi o sprijinitoare activa a crestinismului. Intr-un
final, in anul 337, simtind ca il parasesc puterile, Imparatul se va increstina
prin Botez. Ceea ce conteaza pentru noi, cei de astazi, sunt cateva chestiuni
legate de statura acestor sfinti care au fost si oameni politici. Apropierea
politica de crestinism se poate explica foarte usor prin capacitatea
extraordinara a Imparatului de a sesiza ca, fata de alte religii, crestinismul
era un important factor al pacii si stabilitatii sociale. Religia iubirii, asa
cum mai era cunoscut crestinismul, nu putea fi un element usor de trecut cu
vederea pentru un om politic ce-si dorea un Imperiu stabil, armonios si
puternic. De aceea, Constantin pune bazele a ceea ce istoria va consemna, mai
tarziu, ca simfonia bizantina, adica cooperarea activa intre autoritatile
politice si cele spirituale, pentru binele social. Cum ar veni astazi:
Parteneriat, dar nu Partizanat politic, in beneficiul credinciosilor.
Desigur, de-a lungul timpului,
Bizantul a aratat care sunt beneficiile, dar si limitele acestei „simfonii
bizantine”, care nu intotdeauna a functionat pentru scopul propus, ci a mai
avut parte si de exagerari si chiar substituiri de rol, atat din partea Statului
cat si a Bisericii. Un om politic poate deveni sfant, pentru ca sfintenia este
idealul si desavarsirea dragostei, dar un sfant nu poate fi folosit in jocurile
politicienilor. Tocmai de aceea, Hristos nu poate fi cap de partid, desi El
invita toate partidele la intelegerea unui fapt: diferentele ideologice dintre
politicieni ar trebui sa fie doar cai spre atingerea armoniei sociale. Daca
lucrurile nu stau asa (iar in Romania nu mai vad dezbateri ideologice in plan
politic de muuulta vreme) atunci acea societate este in pericol, conform chiar
spuselor Scripturii: „atunci cand se ridica sus oamenii de nimic, nelegiuitii
misuna pretutindeni.” (o spune tot un Imparat, David, in Psalmul 11,8) Astazi,
modelul bizantin de cooperare dintre Stat si Biserica, regasibil chiar si in
legile actuale romanesti, suscita vii preocupari si polemici, intr-o societate
din ce in ce mai secularizata.
Dupa Revolutia Franceza, traseul
dialogului dintre Stat si Biserica a fost puternic modificat la nivel european
cel putin, tinta fiind neutralitatea religioasa a Statului in raport cu toate
religiile. Dar pana si acest model are defectele lui, deoarece este imposibil
sa nu tii cont de impactul social pe care credintele religioase ale cetatenilor
il au asupra comunitatii in ansamblu. Un stat responsabil fata de proprii
cetateni nu-si poate permite sa ignore acest fapt, ci este dator sa aibe iubire
de smarinean milostiv, cercetand fara discriminare pe toti cetatenii sai si,
mai mult indraznesc a spune, indrumandu-i pe calea Binelui (discutia despre
Stat activ si pasiv in raport cu cetateanul nu cred ca isi are locul chiar
acum). Doar un politician tiran, mercantil sau fariseu isi poate permite sa
nu-si iubeasca poporul, sa-l ignore sau, mai rau, sa-l tradeze, fie ignorandu-i
valorile, fie impunandu-i cu sila altele.
Prin urmare, incercand sa
cantaresc logic datele problemei, cred ca Sf. Imparati Constantin si Elena
raman actuali, fie si printr-un singur fapt: crearea unui cadru in care
comunitatea sa-si poata exprima liber credintele religioase, atata vreme cat
ele nu contravin normelor sociale de convietuire. Scoaterea de sub ilegalitate
a crestinismului nu a fost decat fundamentul unui act politic cu implicatii
profunde: recunoasterea oficiala a unui cult religios. Ceea ce presupune si
certitudinea ca acel cult functioneaza in normele bunei convietuiri sociale,
fara a aduce atingere persoanei si demnitatii fiecarui cetatean.
Tocmai de aceea, Statutele
oficiale ale cultelor sunt recunoscute astazi prin hotarare de Guvern. Dar
chestiunea nu este atat de simpla, in contextul in care multiculturalismul
european incepe sa dea semne de „incremenire in proiect”. Adevarata provocare a
oamenilor politici de astazi este sa reuseasca sa echilibreze balanta intre
drepturi si obligatii, oferind fiecarui cetatean garantia ca acesta isi poate
exprima liber valorile si credintele sale, contribuind la armonia sociala (atat
de trambitata dar greu de obtinut) nu periclitand-o in vreun fel, prin
extremism, fie el si religios. Ori, aceasta nu se poate realiza ignorand
liantul esential al societatii: iubirea fata de aproapele. PS dedicat
constantenilor. Referindu-ma la Constanta, Sf. Imparati sunt si ocrotitorii
spirituali ai Constantei. Ar fi bine de reamintit ca numele orasului vine de la
sora Imparatului, Constatia, si a fost acordat stravechiului Tomis tocmai ca o
recunoastere a importantei sale in zona, inca din acele timpuri. Chiar daca
dupa caderea Bizantului, Constanta a cunoscut si statura de Kustenge, un fapt
ramane: Constanta (si Dobrogea intreaga) ramane model european de
multiculturalism si buna intelegere si convietuire intre etnii diverse. Poate
ca ar fi cazul ca Europa sa nu mai caute in desert solutii pentru degriparea
multiculturalismului ci sa mai si invete din ceea ce noi avem de secole. S-o
putea? Eu cred ca da.
(Acest text a fost publicat prima
data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)
sursa:http://www.crestinortodox.ro/sfintii-constantin-si-elena/sfintii-constantin-elena-intre-sfinti-oameni-stat-145099.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu