Sâmbătă, Drăgaica sau Sânzienele
(Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul). Tradiții care trebuie respectate pentru
a fi sănătoși și a avea spor în muncă
In ziua de 24 iunie a fiecarui
an, Biserica Ortodoxa face pomenirea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul,
cunoscuta in popor si cu denumirea de Dragaica sau Sanziene.
Sarbatoarea Nasterii Sfantului
Ioan Botezatorul, la 24 iunie, se pare ca a fost instituita dupa unii
cercetatori, spre a inlocui sarbatorile pagane, cu caracter agricol sau
naturist, din epoca solstitiului de vara (22-23 iunie).
Dragaica, Sanzienele in traditia
populara
In calendarul popular, ziua de 24
iunie este cunoscuta sub denumirea de Sanziene sau Dragaica.
Sanzienele isi au originea
intr-un stravechi cult solar. Denumirea este preluata probabil, de la Sancta
Diana, zeita silvestra. Sanzienele erau considerate, inca din vremea lui
Cantemir, ca reprezentari fitomorfe (Florile de Sanziene) si divinitati
antropomorfe. In credinta populara, Sanzienele erau considerate a fi niste
femei frumoase, niste adevarate preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse
prin padurile intunecate, neumblate de om.
Conform traditiei, Sanzienele
plutesc in aer sau umbla pe pamant in noaptea de 23 spre 24 iunie, canta si
danseaza, impart rod holdelor, umplu de fecunditate femeile casatorite,
inmultesc animalele si pasarile, umplu de leac si miros florile si tamaduiesc
bolile si suferintele oamenilor, scrie crestinortodox.ro
Spre deosebire de Rusalii, care
sunt reprezentari fantastice aducatoare de rele, Sanzienele sunt zane bune. Dar
ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe cei pacatosi cu „lantul
Sanzienelor”, pot starni din senin si vijelii, pot aduce grindina, lasand
campul fara de rod si florile fara de leac.
Tradiții și obiceiuri
In ajunul sau in ziua de Sanziene
se intalneau practici si obiceiuri de divinatie, de aflare a ursitei si a
norocului in gospodarie.
In dimineata de Sanziene inainte
de rasaritul soarelui oamenii strangeau buchete de Sanziene pe care le
impleteau in coronite si le aruncau pe acoperisul caselor. Se considera ca omul
va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va
muri repede, atunci cand coronita aluneca spre marginea acoperisului sau cadea
de pe acoperis.
Fetele strangeau flori de
Sanziene pentru a le pune sub perna, in noaptea premergatoare sarbatoarii, in
credinta ca isi vor visa ursitul. In unele zone fetele isi faceau coronite din
Sanziene pe care le lasau peste noapte in gradini sau in locuri curate. Daca
dimineata gaseau coronitele pline de roua, era semn sigur de maritis in vara
care incepea.
Gospodarii incercau sa afle care
le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sanziene, in seara din
ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul casei orientat catre
rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de la anumite animale,
sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun mai ales pentru
acestea.
Florile culese in ziua de
Sanziene prinse in coronite sau legate in forma de cruce, erau duse la biserica
pentru a fi sfintite si erau pastrate, apoi, pentru diverse practici magice.
Sarbatoarea Sanzienelor care
marcheaza mijlocul verii, era considerata si momentul optim pentru culegerea
plantelor de leac.
Tot acum se faceau previziuni
meteorologice: in functie de momentul in care rasarea Constelatia Gainusei, se
determina perioada prielnica pentru semanatul graului de toamna.
Sarbatoarea Sanzienelor mai este
cunoscuta in popor si sub denumirea de Amutitul Cucului. Se crede ca daca cucul
inceteaza sa cante inainte de Sanziene, inseamna ca vara va fi secetoasa.
Pentru a fi sanatosi si avea spor
in munca, in acest moment de inceput al secerisului, oamenii se incingeau peste
sale cu tulpini de cicoare.
Pentru a fi placute feciorilor,
fetele se spalau pe cap, in aceasta zi cu fiertura de iarba mare. Pentru a
scapa de boli, fetele si nevestele se scaldau ritual in ape curgatoare iar
pentru a se umple de fertilitate, femeile se tavaleau dezbracate in roua,
dimineata, inainte de rasaritul Soarelui.
Pentru alungarea spiritelor
malefice se aprindeau focuri in care se aruncau substante puternic mirositoare,
se buciuma si se striga in jurul focurilor.
In unele sate din sud-vestul
Bucovinei, putea fi intalnit, cu ani in urma, obiceiul „boului instrutat”. In
cadrul ceremonialului, masca taurina murea si renastea simbolic la acest inceput
de timp calendaristic.
Pentru pomenirea mortilor se fac
pomeni imbelsugate si se pun flori mirositoare pe morminte.
sursa:http://ampress.ro/sambata-dragaica-sau-sanzienele-nasterea-sfantului-ioan-botezatorul-traditii-care-trebuie-respectate-pentru-a-fi-sanatosi-si-a-avea-spor-in-munca/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu